LES MURALLES D'ILTURO. Bloc d'història i arqueologia de Cabrera de Mar i del Maresme, escrit per Rosa Isabel Garí Lleixa, amb la col.laboració de Joan Francesc Clariana Roig.

dimecres, 14 de gener de 2015

Les imatges barroques de les rajoles de la masia de Cal Conde (Cabrera de Mar)



Vista de la masia de Cal Conde (Cabrera de Mar). Foto: Joan Francesc Clariana Roig

Text: Joan Francesc Clariana Roig

La masia de Cal Conde de Cabrera de Mar, també coneguda com la Casa de Cabrera o també Can Dalmases, estranyament, tot i la seva gran importància històrica i arquitectònica no es troba inclosa en l’estudi que sobre les masies del Maresme feu l’arquitecte Lluís Bonet i Garí.
Tal com ens indica Josep M. Rovira, a la masia, a partir de l’any 1670, hi tenen lloc un seguit de reformes. A l’any 1763 es portà a terme la reforma del safareig o eixida, propi de tota masia. A més, s’aprofita per fer-hi un dipòsit d’aigua. Es just en aquest moment, en ple barroc, que es fa aquesta obra ornamentada per plafons de rajoles catalanes polícromes que, a continuació, passem a descriure: 
El primer conjunt de rajoles, datat a l’any 1763, representa l’escena de la conversió de sant Pau i la caiguda del cavall en el camí de Damasc (Fets dels Apòstols 9:1-9; 9:3-7; 22: 6-9; 26:13-18  Gàlatas 1:12-16; 1Corintis 2:10; 9:1; 15:8-9). Es una escena ben executada on veiem el sant caigut a terra i dos personatges més a dalt de cavall, un d’ells amb una bandera, i, a la part alta, la representació de Crist ressuscitat.
El segon conjunt és una imatge de sant Antoni de Pàdua, sostenint el Nen Jesús damunt d’un llibre. Es una escena molt difosa en representacions de rajoles i que, molt probablement, estava inspirada en els gravats al boix.
El tercer es un plafó compost de varis elements diferents. Com escena central veiem la imatge de sant Ramon Nonat amb la representació dels seus atributs (palma del martiri amb corones i la custòdia a la ma dreta) i la indicació que era mercedari, així com  la imatge d’un infant encadenat a la seva esquerra. A ambdós costats veiem una representació floral i al seu dessota les característiques rajoles catalanes de Barcelona, veiem un macer amb l’escut de Barcelona, una dona amb ventall, la mulassa barcelonina i un bou.
Aquest petit conjunt de plafons de rajoles hauria estat fabricat pels terrissaires barcelonins especialitzats en rajola polícroma. Es especialmente destacable el plafó de sant Pau amb la data del 1763.
Podeu llegir l'article sencer clicant aquí

Bibliografía:

A. Telese; M. Salomó; F. Farrés; M. Sánchez: Les rajoles catalanes d'arts i oficis. Catàleg general (1630 - 1850). Barcelona 2002.

A. Telese; J. Llorens; U. Voigt: Ceràmica catalana datada com a punt de referencia. Catàleg de la pisa (1533 - 1863). Barcelona 2012.

Plafó de rajoles que representa la conversió de sant Pau, en el camí de Damasc. Foto: Joan Francesc Clariana Roig.


Dipòsit recobert amb plafons de rajoles. Foto: Joan Francesc Clariana Roig

Plafó de rajoles que representa sant Antoni de Padua, amb Jesús en braços. Foto: Joan Francesc Clariana Roig.

Plafó de rajoles que representa sant Ramon Nonat, amb el seus atributs. Foto: Joan Francesc Clariana Roig.


1 comentari:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...